De laatste jaren weten autofabrikanten het ontstaan van roest goed in bedwang te houden. Uw auto bestaat uit een metalen carrosserie; metaal gaat roesten door de invloed van weersinvloeden, regen, zonneschijn, maar vooral de koude winterdagen waarop flink wordt gestrooid met pekel om de gladheid te bestrijden, zijn funest voor uw auto. Het zout dat op de auto terechtkomt, versnelt het roestproces. Het is daarom altijd verstandig om na een strenge vorstperiode de auto grondig af te spuiten met water. Maar ondanks dat houdt dit niet alle roest tegen. Hiervoor worden carrosserieën meerdere malen verzinkt en afgewerkt met speciale anti-roestvormers om ervoor te zorgen dat uw auto de komende jaren niet gaat roesten. Toch blijkt uit de praktijk dat niet alle merken roestvorming kunnen tegengaan. Veel Mercedes-modellen, zoals de W210 en W211, staan bekend om roestproblemen. Mercedes heeft deze modellen niet voldoende behandeld tegen roest. Ook de Vito-bussen vertonen snel roest. Koop je daarentegen een Audi 80 of Audi A4, dan is er bijna geen roest te vinden. Audi garandeerde 10 jaar lang geen roest op de carrosserie, omdat de gehele auto meerdere malen is verzinkt! Dit heeft duidelijk goed gewerkt, want ook na 20 jaar hebben deze modellen bijna geen last van roest.
Auto verkopen met roest, na laswerk
Als er roest aan de onderkant van uw auto zit, is dit helemaal geen probleem. Uitlaatdelen, remschijven en draagarmen kunnen oppervlakteroest vertonen. Het probleem wordt groter wanneer de roest gaten veroorzaakt. Vaak ontstaat roest op delen waar veel vuil en water terechtkomen. Een klein gaatje of lichte roestvorming op niet-dragende delen is voor de APK geen probleem. Maar wanneer kokerbalken grote gaten gaan vertonen en het plaatwerk erg broos wordt, moet dit wel worden hersteld. Roest is immers een proces dat niet stopt!
Uw auto met roest kopen
Roest is voor veel oudere auto’s een groot probleem. Wielkastroest is voor de APK geen afkeur; er mogen best gaten in uw auto zitten zolang deze maar niet te groot zijn in verhouding tot het totale oppervlak. Roest wordt pas een probleem wanneer er veel laswerk moet worden uitgevoerd, dit is vaak een tijdrovende en kostbare klus. Roest kan ook ontstaan op uw remleidingen of op de uitlaat; wanneer deze onderdelen doorgeroest zijn, is dit direct afkeur! Het verkrijgen van een nieuwe APK wordt dan een kostbare aangelegenheid. Overschrijden deze kosten de waarde van uw auto? Verkoop uw auto dan aan de autosloperij. Vaak is het verstandig om uw geld dan te besteden aan een andere, betere auto zonder roest.